090423

Jag dom diabetiker kan ju inte hålla på och hoppa över en massa måltider, men idag han jag inte äta frulle. Så nu har jag just fått en mugg varm choklad och en apelsin av mina fotolärare eftersom att jag var låg (dvs. för lite socker i blodet).

Jag tänkte att jag ska berätta lite om min sjukdom diabetes.
En sak som jag tycker är väldigt jobbigt med sjukdomen är att folk ofta tror att man inte får äta socker. Jag är inte allergisk mog socker. Saken är den att som diabetiker så får man ta insulin "manuellt". När man har diabetes så har kroppen slutat producera insulin som är en slags "nyckel" till cellerna så att sockret kan ta vägen någonstanns. Har man inte den "nyckeln" (insulin) så ligger sockret kvar i blodet och man mår väldigt dåligt. Man brukar säga att man är hög.

Många gammla människor brukar ju alltid ha en massa kakor och bullar. När jar hälsar på som brukar dom säga ungefär såhär; Ja jag har ju kakor och bullar till mamma och syster din, men du och Morgan (min pappa) har ju diabetes så jag har gjort mackor till er. Jag känner att det är lite diskriminerande för jag säger alltid till att jag kan äta vad jag vill så länge att jag håller koll på mitt socker, men dom brukar inte lyssna.

Vill du veta mer så kan du läsa om diabetes Här, här, och här.


Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0