Jag har diabetes




Jag har diabetes, och jag tycker inte att mitt liv har förändrats till det sämre bara för det. Visst det finns vissa saker som skiljer mig och "friska" människor. Jag måste hålla bättre koll på att jag äter. Hoppar jag över måltider så blir jag " låg", alltså jag får för lågt blodsocker. I och med det så får inte min hjärna och mina celler det socker som behövs. Det är väldigt obehagligt. Jag blir skakig, blek, mumlar osammanhängande och kan uppfattas som full.

Jag tycker bara att det är roligt när folk frågar om min diabetes och vill veta mer. Det visar på att dom tycker att det är intressant (Jag tycker faktiskt att det är intressant med olika sjukdommar). Men en sak som jag blir rent ut sagt förbannad på är när mina lärare anser att jag borde gå på skolan i stället för till sjukhuset för mina läkarbesök eller provtagningar.

När jag nyss hade fått Diabetes, jag var 13 och gick i sjuan, så ringde min mattelärare hem till min mamma och sa; Carolina har varit väldigt distraherad och och huggit på minsta lilla nu på senaste tiden. Jamen det är väl inte så konstigt sa mamma då, hon har nyss fått reda på att hon har diabetes, man är så innan man får vård. Jamen just det, sa matteläraren då, Jag hörde att hon hade fått en släng av diabetes också.

Jag vill bara säga att man får inte en "släng" utav diabetes. Diabetes är en kronisk sjukdom som jag ALDRIG kommar att bli av med. Man får en "släng" av förkylning, inte kroniska sjukdomar.

Idag var jag på sjukhuset för att ta olika blodprover som är nödvändiga att ta så att man kan sköta min diabetes på bästa sätt. På grund av detta så kom jag sent till skolan, en timme ungefär, inte så mycket att gråta för tycker jag. Med tanke på att jag har varit på sjukhuset. Min idrottslärare tycker tydligen att det inte är en godtagbar ursäkt för mig att komma sent. Jag bad om ursäkt att jag var sen, och berättade att jag hade varit på sjukhuset och tagit en massa blodprover. SHIT vilket liv det blev!

LÄRAREN; Var du tvungen at göra det idag, med tanke på hur du ligger till?
JAG; Men du förstår väl att jag måste ta mina prover på sjukhuset när jag har fått papper på att jag ska göra det?
LÄRAREN; Hade du inte kunnat vänta några timmar till lektionen var slut?
JAG; Så du tycker att skolan MÅSTE gå före mina sjukhusbesök?
LÄRAREN; Ja.
JAG; Jag var tvungen att vara fastande, och med tanke på min diabetes så kan jag inte faste hela dagen så jag måste ta proverna på morgonen.


Och så fortsatte det. Gnället på att jag har diabetes, han fick det att låta som att jag fåt skylla mig själv att jag har diabetes. Jag blir så himla förbannad på sånt här. Det visar på okunskap. Jag tycker att det är skolans skyldighet att lära ut lärare om de vanligaste sjukdomarna, däribland diabetes. Jag har själv informerat alla mina lärare om min sjukdom, men vissa fattar ändå inte. Och det gör mig arg. Jag känner mig orättvist behandlad!

Kommentarer
Postat av: Victoria Brandberg

Asså, men seriöst, vilken jävla idiot till lärare. Sen när är en lektion viktigare än att se till så att man mår bra?

2009-10-23 @ 11:18:56
URL: http://vbrandberg.blogg.se/
Postat av: Anna

gud vilka konstiga lärare du har! man blir typ arg på dom.. haha.

jag tycker också det är roligt att lära mig om olika sjukdomar som folk har, eller asså lära mig om olika människor är as roligt haha!

Hoppas din diabetes inte hindrar dig i livet bara, jag gillar att du inte ser det som negativt :D hihi, kram<3

2009-10-23 @ 11:36:30
URL: http://mrssheckler.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: ja vi kan ses =)

2009-10-23 @ 12:46:16
URL: http://delicioustaste.blogg.se/
Postat av: Ida Solina Hanna Josefin

usch vad dåligt!

2009-10-23 @ 13:59:53
URL: http://myreflection.blogg.se/ishjg
Postat av: elin leijon - makeup & skönhet

Men gud vad märkligt. Verkligen jätte konsitgt. Självklart att hälsan ska gå före allt annat och det borde skolan, eller ja lärara ta hänsyn till. Har du pratat med något rektor eller liknande för så får det ju inte vara!? Hoppas din diabetes inte hindrar dig i livet, tycker du låter väldigt positiv och inte sert det som något negativt vilket är starkt för! :) Massa kramar

2009-10-23 @ 14:02:07
URL: http://elinleijon.se
Postat av: Bullen

Det där är ju bara inte okej!!! Jag skulle bli så fruktansvärt förbannad om någon behandlade mig på det där sättet... Om det fortsätter tycker jag du ska ta upp det med rektorn eller liknande.



Själv har jag ett hjärtfel och fick en pacemaker i januari, men mina lärare har varit hur förstående som helst och jag fick mina betyg trots jättehög frånvaro, och jag fick uppgifter att göra när jag låg inne på sjukhuset, för att inte komma efter så mycket. Dina lärare borde nog lära sig ett och annat av mina, låter det som...

2009-10-23 @ 14:06:27
URL: http://www.bullenstankar.blogspot.com
Postat av: Sofia

Grymt dålig stil av läraren måste jag bara säga. Blir verkligen förvånad över hur illa behandlad du blev :0

2009-10-23 @ 14:30:55
URL: http://sofiasoderman.blogg.se/
Postat av: Helena

Känner igen det där, vissa lärare har verkligen noll kunskap. Var sjukskriven på deltid för depression (vilket ju också är en relativt vanlig sjukdom nu för tiden) under högstadietiden, fick höra av en lärare att jag "borde sluta låtsas som att du är sjuk och börja gå i skolan. Du kan inte komma och gå som du vill på mina lektioner" HALLÅ?



Kram på dig!

2009-10-23 @ 15:34:26
URL: http://ugglapuggla.blogg.se/
Postat av: EEMELIE

JÄVLA IDIOT LÄRARE rent ut sagt :O

lärare bordefan bli utbildade i olika sorters kroniska sjukdomar, det är verkligen ingen lek!

vi har precis läst i skolan om diabetiker, och vad de äter och så ( går hotell och restaurang, därför viktig punkt ) och jag blev verkligen fast. jag vill kunna hjälpa folk som har kroniska sjukdomar. det är ingen lek!

2009-10-23 @ 23:50:54
URL: http://eemeliefransson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0