Jag vill tipsa om donationsregistret

Hej alla amänniskor! Jag såg på Monias blogg att man kan anmäla sig till Donationsregistret via internet, så det gjorde jag på direkten. Ni kan också göra det HÄR. Jag har alltid velat göra det, jag vill ge blod också. Men jag vet faktiskt inte om jag får göra det (ge blod alltså). För det första är jag tatuerad. Jag har hört från en vän till familjen att det är någonting speciellt med tatuerade personer, och dessutom så har jag diabetes. Vilket gör mig ganska osäker på om jag får. Jag har frågat en sjuksköterska en gång, men hon hade ingen aning om hur det är med diabetiker. Vilket som så ska jag fråga min läkare nästa gång jag är på sjukhuset.




Kommentarer
Postat av: friday

Jag anmälde mig dit redan när jag var 15 år :)

2009-10-04 @ 18:14:22
URL: http://amazingfriday.blogg.se/
Postat av: RonjaZorina - illustrationer säljes 100kr st

Hej!

Jag vet inte hur det är med diabetiker, men jag vet hur reglerna är för tatuerade personer!



Det är så att man får inte skänka blod inom sex månader efter att en tatuering gjorts, kommer inte ihåg varför, men så var det.



Personligen får jag inte skänka blod alls då jag lider av järnbrist. ;(



Hittade lite info om diabetes på geblods hemsida. Såhär skriver de;



"Jag har tänkt att ge blod men jag har diabetes, vet inte om det går eller ej?



Svar: Du kan ge blod om din diabetes kan regleras med diet. Behandlas du med insulin eller annan läkemedel mot diabetes bör du inte vara blodgivare."

2009-10-04 @ 21:25:47
URL: http://rze.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0